معلم به چه روشی درس بده مطالب در ذهن دانش آموز بیشتر می مونه؟

آخرین اخبار فروشگاه

معلم به چه روشی درس بده مطالب در ذهن دانش آموز بیشتر می مونه؟

دسته صفحه: فروش فایل
بازدید : 27

معلم به چه روشی درس بده مطالب در ذهن دانش آموز بیشتر می مونه؟


معلم به چه روشی درس بده مطالب در ذهن دانش آموز بیشتر می مونه؟

دانش آموزان همیشه گله دارند که چرا مطلبی که می خوانند سریع یادشان می ره؟ به خصوص در درس زیست شناسی این مشکل وجود دارد.

روش تدریس که می تواند در ماندگاری یادگیری و در حقیقت یادگیری عمیق تر کمک کند چیست؟ نمودار زیر نشان دهنده تحقیقاتی است که در این زمینه انجام شده است. کمترین تاثیر گذاری در ماندگاری یادگیری را روش مرسوم تدریس در مدارس ما یعنی روش سخنرانی دارد . اما هر چه روش تدریس و همچنین درس خواندن فعال تر شود میزان یادگیری و ماندگاری مطالب بیشتر می شود.در این بین فعال ترین روش، تدریس است. یعنی مطالب را یاد بگیرم به شکلی که بتوانیم برای دیگران بگوییم این فعال ترین روش است و بیشترین ماندگاری و یادگیری را دارد.

 

برچسب‌ها: روش تدریسی که باعث ماندگاری بیشتر می شود

تاريخ : شنبه سی و یکم خرداد 1393 | 10:46 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
چرخه زندگی آسکومیکوتاها

ساختار تولید مثلی این گروه از قارچ ها آسک نام دارد.نخینه های آن ها دیواره عرضی دارند.بیشتر تولید مثل آن ها به شکل غیر جنسی است اما تولید مثل جنسی هم دارند. انواع تک سلولی آن ها را مخمر می نامند. در روش مولکولی تقسیم بندی قارچ، قارچ های بدون تولید مثل جنسی یعنی دئوترومیست ها جزء این گروه قرار می گیرند.

تصویری از نخینه قارچ با دیواره عرضی که این دیواره کامل نیست

 چرخه زندگی آسکومیکوتاها:

در تولید مثل جنسی در نوک بعضی نخینه ها هاگ تولید شده و این هاگ ها آزاد شده و دوباره رویش پیدا کرده و از نو این کار تکرار می شود. هاگ های غیر جنسی دارای هیچ پو شش نیستند.

چرخه زندگی آسکومیکوتاها

تشکیل هاگ های غیر جنسی در نوک نخینه

 اما برای مشاهده بخش جنسی بر روی ادامه مطلب کلیک فرمایید.

برچسب‌ها: چرخه زندگی آسکومیکوتاها

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه بیست و نهم خرداد 1393 | 19:0 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
کوچکترین میمون دنیا

کوچک ترین میمون دنیادر جنگل های آمریکای جنوبی و در حالی که از درختان آویزان بود برای اولین بار دیده شد و پس از مدتی به طور رسمی کوچکترین میمون دنیا نام گرفت. این حیوان در بیشترین اندازه  به 16 سانتی متر می رسد و به راحتی در یک دست جا می شود. آن ها همیشه به صورت گروهی حرکت می کنند و دسته آن ها معمولا از 9 میمون تشکیل شده است.نام  آن Pygmy Marmoset  است.

 

 

 

 


تاريخ : سه شنبه بیست و هفتم خرداد 1393 | 20:12 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
قورباغه های عجیب
شاید برای بسیاری از آدم ها قورباغه یک موجود مشخص است. اما در واقع قورباغه دارای گونه های متنوع با اندازه ها و ویژگی های مختلف هستند. عکس دو گونه جالب این دوزیستان را در زیر مشاهده کنید.

ریزترین قورباغه دنیا که در گینه نو یافت می شود

ریزترین قورباغه دنیا روی مداد

ریزترین قورباغه دنیا روی سکه

 

 

این هم این قورباغه در نوک انگشت

 

عکس های قورباغه لاک پشتی استرالیایی


تاريخ : سه شنبه بیست و هفتم خرداد 1393 | 19:43 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
کم با موبایل حرف بزن!
چرا؟ پولش زیاد میاد؟ وقتم هدر میره؟ چیزای ناجور توش می بینم؟همه موارد؟ هیچکدام؟

اصلا به موارد بالا کاری ندارم در صورتی که همه موارد بالا می تواند صحیح باشد. بحث بر سر اثرات امواج موبایل روی سلامت بدن ماست. موبایل جزئی از زندگی روزمره ما شده و تصور زندگی بدون موبایل سخت شده ولی تحقیقات علمی فراوان اثبات کرده موبایل توانایی اثر گذاری بر روی سلامت مغز، گوش، چشم، پوست و ... را دارد. حتی موبایل می تواند باعث عقیمی شود. نکته مهم دیگر اینکه هر چه سن کمتر باشد تاثیرات امواج موبایل روی مغز بیشتر است. تاثیرات مضر این امواج بر روی جنین اثبات شده است. نکته مهم دیگر با افزایش زمان مکالمه تاثیرات مضر امواج به شکل فزاینده بیشتر می شود.چ

حالا چه کنم؟

مسلما در دنیای امروز استفاده از ابزار مدرنی مثل موبایل گاهی ضروری است ولی باید دقت داشته باشیم موبایل یک وسیله بر استفاده کوتاه مدت وضروری است و استفاده طولانی مدت از آن خطرناک است.پس زمان هر مکالمه و تعداد دفعات مکالمه را تا حد امکان کاهش دهید. ضمنا باید در هنگامی که با موبایل کاری نداریم یا در خوابیم آن را با فاصله از خودمان قرار بدهیم. از زنان حامله تا جای که امکان دارد موبایل را دور کنیم و بچه های کوچک را هم از موبایل دور نگاه داریم.

حالا این را فیلم ببین! دیگه زیاد موبایل را رو گوشت نچسبون!!

فیلم

 


تاريخ : دوشنبه بیست و ششم خرداد 1393 | 20:4 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
تقسیم بندی قارچ ها

دو نوع تقسیم بندی برای قارج ها در نظر می گیرند یک نوع تقسیم بندی مرسوم که گروه دئوترومیست ها را یک شاخه جدا در نظر می گیرند. نوع تقیسم بندی دوم بر اساس روش مولکولی است که دئوترومیست ها را جزء آسکومیست ها در نظر می گیرند.

تقسیم بندی مرسوم

 

 

 تقسیم بندی قارچ ها بر اساس روش مولکولی



تاريخ : شنبه بیست و چهارم خرداد 1393 | 11:30 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
کپک سیاه نان

 کپک سیاه نان با نام علمی ریزوپوس استولونیفر(Rhizopu stolonifers) از گروه زیگومیکوتا ها است و بر روی نان رشد می کند.

این قارچ دارای یک سری رشته های بر روی سطح نان (میسلیوم)به نام استولون و نخینه های درون نان به نام ریزوئید می باشد.از این قسمت ها بخش های عمودی خارج می شود که بر روی هر یک از آن ها  بخش های به نام اسپورانژ ایجاد می شود که در آن هاگ های غیر جنسی تولید می شوند

در مورد تولید مثل این قارچ باید گفت بیشتر به روش غیر جنسی از طریق تولید هاگ های غیر جنسی درون اسپورانژ با تقسیم میتوز تولید مثل انجام می دهند.

 

 

برای مشاهده بقیه مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک فرمایید.

برچسب‌ها: چرخه زندگی کپک سیاه نان

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه بیست و دوم خرداد 1393 | 18:52 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
نیلوفر آبی غول آسا

نیلوفرهای آبی (Nymphaea)گیاهانی آبزی هستند که برگ های آن ها بر روی سطح آب قرار می گیرند.این گیاهان دارای گونه های متفاوتی هستند و در خانواده گیاهی Nymphaeaceae قرار می گیرند. بزرگترین گونه این خانواده نیلوفر آبی غول آسا با نام علمی ویکتوریا آمازونیکا(Victoria amazonica) است.شکل برگ های این گیاه جالب است و لبه های برگ بالا آمده و شبیه یک بشقاب می باشد. این برگ ها تا دو متر قطر دارند و می توانند تا 12 گیلوگرم وزن را تحمل کنند.

 

 

 

برچسب‌ها: نیلوفر آبی غول آسا

تاريخ : جمعه شانزدهم خرداد 1393 | 11:50 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
سمندر غول پیکر چینی

سمندر ها جانورانی دوزیست هستند. گرچه ممکن است در نگاه اول آن ها را با مارمولک ها اشتباه بگیریم اما آن ها برخلاف مارمولک ها دوران نوزادی را در آب طی کرده و دوران بلوغ را در خشکی می گذرانند. اما سمندرها برخلاف مارمولک ها پولک ندارند.سمندر ها برخلاف مارمولک ها در انتهای انگشتانشان ناخن ندارند و در محیط های مرطوب زندگی می کنند در حالی که مارمولک ها در بیابان های خشک هم توانایی زندگی دارند. اما یکی از سمندر های جالب سمندر غول پیکر چینی یا Chinese giant salamander با نام علمی Andrias davidianus است. این جاندار بسیار بزرگ است و حتی تا 180 سانتی متر هم طول دارد.

 

 

 

برچسب‌ها: سمندر غول پیکر چینی

تاريخ : چهارشنبه چهاردهم خرداد 1393 | 19:13 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
فسیل های زنده

جاندارانی که با گذشت زمان های بسیار طولانی هنوز شبیه فسیل های چندین میلیون سال قبل خود هستند را فسیل زنده می گویند. در کتاب درسی سال چهارم فقط به خرچنگ نعل اسبی اشاره شده که به مدت 225 میلیون سال بدون تغییر مانده است. تکامل گرایان این عدم تغییر را نتیجه انتخاب پایدارکننده می دانند و معتقدند که جاندار چون در یک محیط پایدار زندگی می کند و با شرایط آن سازگار شده است محیط   فنوتیپ های حد واسط را انتخاب می کند و فنوتیپ های آستانه ای را حذف می کند و این باعث پایداری ویژگی های یک گونه در طول میلیون ها سال می شود.

 اما جالب است بدانید تعداد این فسیل های زنده بسیار زیاد است.مثال های بسیار زیادی از فسیل های زنده یافت شده است. خلقت گرا ها معتقدند این حجم بالای فسیل های زنده نشان دهنده عدم تغییر جانداران و ثبات گونه ها است.

کرکودیل یک فسیل زنده است که از 230 میلیون سال پیش تاکنون بدون تغییر مانده است

برای مشاهده نمونه های دیگری از فسیل های زنده بر روی ادامه مطلب زیر کلیک نمایید.

برچسب‌ها: فسیل های زنده

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه پنجم خرداد 1393 | 21:51 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
دانلود امتحان زیست چهارم خرداد ماه 93
برای دریافت امتحان همراه با پاسخ آن بر روی قسمت زیر کلیک نمایید:

امتحان زیست چهارم خرداد 93


تاريخ : دوشنبه پنجم خرداد 1393 | 13:43 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
نمونه امتحانات خرداد ماه علوم زیستی

جهت دریافت سئوالات به شکل PDF به روی قسمت های زیر کلیک نمایید:

امتحان خرداد ماه 92- دبیرستان حسابی

 

امتحان خرداد ماه 92 - دبیرستان مطهری

 

در قسمت زیر جهت آشنایی با سئوالات هماهنگ  یک نمونه از سئوالات هماهنگ کشوری را می آوریم. بر روی سئوالات حذف شده خط کشیده شده است.

علوم زیستی خرداد 85 - همراه با پاسخنامه

 

در این جا تعدادی از امتحان های خرداد ماه را می آوریم.توجه داشته باشید تعدادی از سئوالات به دلیل تغییر کتاب در سال 91 از امتحان امسال حذف شده که در نمونه های زیر این سئوالات به رنگ قرمز مشخص شده و نیازی به مطالعه ندارد.

 

نمونه شماره یک

 

1- تعریف کنید:(1/5)

الف- شبکه غذایی:

ب- گونه کمیاب:

ج- منبع طبیعی:

2- جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید(2/5)

الف- حدس هوشمندانه و منطقی که پژوهشگران برای توضیح علت پدیده ای ارائه می دهند را ......................................... می گویند.

ب- واحد سازنده سلولز، .......................................... نام دارد.

ج- نام علمی قند شیر،  ........................................ است.

د- روزنه های برگ بوسیله ................................. باز وبسته می شود.

و- روش استفاده از چارچوب همان روش ...................................... است.

3- صحیح و غلط بودن جملات زیر را مشخص کنید:(5/)

الف- واحد سازنده آنزیم ها اسید آمینه است .                ص○       غ ○

ب- گیاهان و جلبک ها تولید کننده هستند.                  ص○       غ ○

 

4- ساختمان مولکول DNA را توضیح دهید.(1)

5- هر یک از مواد غذایی زیر چه فایده ای دارد:(1/5)

الف- فیبر های گیاهی محلول:

ب- ید:

ج- ویتامینA:

6- دو مورد از تفاوت های باکتری های شوره زدا با شوره گذار را بنویسید.(1)

7- با توجه به جمله روبرو به سئوالات زیر پاسخ دهید: ((بعضی ویروس ها تا مدتی در سلول میزبان غیر فعال می مانند)) (1)

الف- این کار چه فایده ای برای ویروس دارد؟

ب- از ویروس های که این کار را انجام می دهد مثال بزنید.

8- در یک منطقه Km22000تراکم یک گونه موش35 است. تعداد موش ها را حساب کنید.(1)

9- برای هر یک از موارد زیر یک دلیل علمی بنویسید:(2)

الف- از جسد سگ در حال پوسیدگی بوی بد می آید.

ب- مار درون الکل پوسیده نمی شود.

ج- کشاورزان گاهگاه در زمین های کشاورزی خود عدس یا یونجه می کارند.

د- پوسیدگی برای ما مفید است.

10- هر کدام از موارد زیر چگونه از بدن ما دفاع می کنند: (1)

الف- پوست:

ب- لنفوسیت:

11- مقایسه کنید: (1)

الف- وضعیت مغزی فرد سالم با فرد معتاد:

ب- تومور خوش خیم با بدخیم:

12- دو مورد از ویژگی های ویروس را به طور کامل توضیح دهید. (1/5)

13- در منحنی رشد باکتری ها (1/5)

الف- چرا تعداد باکتری ها  از حد معینی فراتر نمی رود؟

ب- مرحله افزایش را توضیح دهید.

 

 

14- در شکل باکتری قسمت های خواسته شده را نامگذاری کنید: (1)

الف-

ب-                                              

 

15- با توجه به نمودار روبرو که مربوط به دمای اطراف یک توده برگ در حال تجزیه است، به سئوالات زیر پاسخ دهید: (1)

الف- در روز بیست و چهارم دما چقدر است؟(روی نمودار بکشید)

ب- علت کاهش دما از روز هفتم به بعد چیست؟

 

 

16- با استفاده از شکل روبرو به سئوالات زیر پاسخ دهید: (1)

الف- اگر این سلول دو بار تقسیم میتوز انجام دهد چند سلول دختری ایجاد می شود و هر کدام چند کروموزوم خواهند داشت؟

ب- در این سلول چند سانترومر و چند کروماتید دیده می شود؟

 

 

نمونه شماره دو

1-در سئوالات چهار گزینه ای زیر فقط گزینه صحیح را علامت بزنید:(2نمره)

● کدام اندامک محل تولید انرژي درسلول است:

الف – میتوکندری        ب- واکوئل          ج- ریبوزوم          د – هستک

● به حدس و گمانی که بر پایه اطلاعات است..................می گویند:

الف- نظریه           ب – روش علمی       ج- فرضیه          د- نگرش علمی

● كدام مورد شباهت تخمك واسپرم است :

الف – تعداد كروموزومها    ب- توانايي حركت     ج- اندازه سيتوپلاسم      د- شكل

● واحد سازنده کدامیک با بقیه متفاوت است:

الف- آنزیم        ب- نشاسته          ج- هموگلوبین         د- پروتئین تخم مرغ

2-صحیح وغلط بودن جمله های زیر را مشخص کنید :(1 نمره)

●فردی كه داراي ضد ماده A است مي تواند گروه خوني  Bيا  Oداشته باشد.    ص □       غ   □

●کروموزوم های انسان 92 سانترومردارد.                                              ص □       غ   □

3-در جا ی خالی کلمات مناسب بنویسید:(2 نمره)

الف- برای تخمين زدن تعداد گلبولهاي قرمز از روش................................استفاده می شود.

ب- بدن ویروسها از یک پوشش پروتئینی و...................................ساخته شده است.

ج- هورمون رشد از .......................................تولید می شود.

 د-ويروس ايدز به.............................حمله مي كند.  

 

   4-اصطلاحات زیر را تعریف کنید:(1/5)

الف – گونه شاخص :

ب- اکوسیستم:

ج- منبع طبیعی:

 

 

5- برای هر یک از موارد زیر یک دلیل علمی بنویسید:(2 نمره)

الف – جسد ماموت ها پس از هزاران سال سالم مانده است.

ب- استخوان دیرتر از ماهیچه پوسیده می شود .

ج- افزایش دی اکسید کربن هوا باعث گرم شدن کره زمین می شود.

د- برای تهیه کود گیاهی بین لایه های کود برگ  گاهی خاک می ریزند.

 

  6- روش پرتو دهي را توضیح دهید و اشكال ان را بنويسيد.(1 نمره)

 

 

7-ساختمان مولکول DNA را به طور کامل توضیح دهید.(1/5 نمره)

 

8-اختصاصی بودن عمل پادتن ها را توضیح دهید.مثال بزنید(1 نمره)

 

9- باکترهای انگل را با ساپروفیت مقایسه کنید.(1نمره)

 

10-دو مورد از تفاوتهاي تقسيم ميوز وميتوز را بنويسيد.(1 نمره)

 

 

11-دو مورد از تفاوتهای چربی های گیاهی را با جانوری بنویسید.(1 نمره)

 

12-آزمایشی طراحی کنید که نشان دهد استفاده زیاد از ویتامینA چه مشکلی ایجاد می کند.(1 نمره)

 

13- در یک منطقه km2700 مربعی 2100خرگوش وجود دارد تراکم خرگوشها را در این منطقه حساب کنید.(75/)

14- با توجه به نمودار زیر به سئوالات زیر پاسخ دهید:(نمودار صفحه 20 کتاب)

الف- در دمای15 درجه شدت فتوسنتز چقدر است ؟(روی منحنی بکشید)

 ب- چرا پس از 35 درجه شدت فتوسنتز كم مي شود؟                                                                            

14- در شکل باکتری قسمت های علامت گذاری شده را نامگذاری کنید.(ا نمره) (شکل صفحه 87 کتاب)


15-  با استفاده از نمودار روبرو به سئوالات پاسخ دهید:(1/25) (شکل سئوال یک شبکه غذایی است)

الف- تولید کنندگان را از روی نمودار بنویسید.

ب- یک زنجیره غذایی با شش حلقه از روی نمودار بنویسید.

نمونه شماره سه

1- تعريف كنيد:نمره1

الف) اکولوژی

ب) گونه کمیاب

 

2- در مورد سرطان به سئوالات زير پاسخ دهيد:1نمره                                                            الف) تومورهای خوش خیم را توضیح دهید.

ب) دو مورد از علتهاي بروز سرطان را بنويسيد.

 

3- در مورد جمعيت به سئوالات زير پاسخ دهيد:1 نمره                                                             الف) علل افزايش جمعيت آدمي درقرنهاي اخير را بنويسيد؟(3مورد)

ب) راه جلوگيري از افزايش جمعيت انسان چيست؟

 

4- استفاده زیاد از کودههای نیتروژن دار وفسفردار چه مشکلی ایجاد کرده است؟ توضیح دهید. 1 نمره

 

5- ازمایش کنترل شده را تعریف کنیدومثالی برای آن توضیح دهید. نمره1/5

 

6- هر يك از قسمتهاي زير چه كاري در سلول انجام مي‌دهد؟(1)

الف) دستگاه گلژی                          ب) ريبوزوم

ج) واکوئل                            د) غشاء پلاسمايی

 

7- واحد سازنده هر يك از مولكولهاي زير را مشخص كنيد. (75/)                                       الف) نشاسته                                                  ب) پروتئينها            

ج)سلولز

 

8- علوم زيستي پایه را تعريف كنيد. 5/

 

9- نفوذپذيري انتخابي را توضيح دهيد.5/

 

10- جنس هر يك از قسمتهاي زير  از كدام ماده آلي يا دسته مواد آلي است.1/25

الف) غشاي سلولي                           ب) کاغذ

ج) آنزيم‌ها                                    د)هموگلوبين          هـ) شكر

 

11- هر يك از كارهاي زير توسط كدام قسمت برگ انجام مي‌شود؟ 1 نمره

الف) فتوسنتز                                 ب) جلوگيري از نفوذ میکروبها

ج) استحکام برگ                                     د) ورودوخروج گازها

 

12- هر يك از مواد زير در چه غذايي يافت مي‌شود؟1 نمره

الف) سلولز                                           ب) لاكتوز

ج) پروتئين‌هاي محلول                                       د) سدیم

 

13- هر يك از بيماريهاي زير به علت كمبود چه ماده‌اي ايجاد مي‌شود. 1 نمره

الف) اسکوروی                                       ب) بری بری

ج) گواتر                                      د) راشیتیسم

 

14- ساختمان مولکول DNAرا توضیح دهید. 1 نمره

 

15- ويژگيهاي ويروسها را بنويسيد؟(2 مورد) 1 نمره

 

16- در مورد پوسيدگي به سئوالات زير پاسخ دهيد: 1 نمره

الف) چرا جسد مومیایها پس از هزاران سال سالم مانده است؟

ب) علت بوي بد جسد در حال پوسيدگي چيست؟

 

17- باکتریهای ساپروفیت وانگل را مقایسه کنید. 1 نمره

 

18- در مورد تقسيم سلولی به سئوالات زير پاسخ دهيد: 1 نمره

الف) موجودي 40 كروموزوم دارد اگر تقسيم ميوز انجام دهد چند سلول ايجاد مي‌شود و سلولهاي حاصل چند كروموزومي خواهند بود؟

ب) تفاوت تقسيم ميوز ومیتوز را بنویسید.(2مورد)

 

19- براي هر يك از موارد زيریک دليل علمی بياوريد: 1/5نمره

الف) استفاده زیادازچربیهای جانوری برای سلامتی مضر است.

ب) شیر براي سلامتي مفيد است.

ج) وجود پروتئينهاي جانوري در غذا اهميت زيادي دارد.

 

20- نمودار روبرو شدت فتوسنتز را در يك گياه در دماهاي مختلف نشان مي‌دهد: 1 نمره

الف) شدت  فتوسنتز در دماهای 20و35 چقدراست؟(روي نمودار بكشيد)

ب) منحني را تفسير كنيد؟

 

 

 

 

برچسب‌ها: نمونه امتحانات خرداد ماه علوم زیستی

تاريخ : یکشنبه چهارم خرداد 1393 | 9:14 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
نمونه امتحان های خرداد ماه زیست و آزمایشگاه1 (سال دوم)
جهت دانلود بر روی قسمت زیر کلیک فرمایید:

 

 امتحان خرداد ماه 92 زیست و آزمایشگاه 1 دوم تجربی دبیرستان خوارزمی

 

 

امتحان خرداد ماه 91 زیست و آزمایشگاه دوم تجربی دبیرستان مطهری

 

امتحان خرداد ماه 90 زیست و آزمایشگاه 1 دوم تجربی دبیرستان خوارزمی

 

در این جا تعدادی از امتحان های خرداد ماه را می آوریم.توجه داشته باشید تعدادی از سئوالات به دلیل تغییر کتاب در سال 92 از امتحان امسال حذف شده که در نمونه های زیر این سئوالات به رنگ قرمز مشخص شده و نیازی به مطالعه ندارد.

نمونه امتحان

 

1- در سئوالات چهار گزینه ای زیر فقط گزینه صحیح را علامت بزنید:(1)

● کداميك از مواد زير از واحدهاي كاملا يكسان ساخته شده اند:

الف – نشاسته               ب- ساكارز                      ج- آميلاز             د – لاكتوز

● بيشترين تركيب آلي موجود در طبيعت كدام مورد است:

الف- هموگلوبين           ب – تري گليسريد         ج- سلولز              د- گليكوژن

● كدام پروتئين ذخيره اي است:

الف -هموگلوبين           ب- آلبومين                  ج-پادتن              د- هورمون

● كداميك اتصال پيش ماده را به جايگاه فعال آنزيم آسان مي كند:

الف- سيانيد               ب- حشره كش              ج- ارسنيك          د- ويتامين

 

2-در جا ها ی خالی کلمات مناسب بنویسید:(1/5)

■ اسكلت مورچه از جنس....................................است.

■ جريان هوا در شش هاي  پرندگان  يك طرفه و جهت آن از............................................مي باشد.

■ بيشتر دي اكسيد كربن در خون به شكل يون.............................................منتقل مي شود.

■ انقباض ماهيچه با طول ثابت را .....................................مي نامند.

■ دو سر استخوان ران داراي بافت استخواني.................................است.

■ حركت باله .........................به تندتر يا كندتر كردن حركت ماهي، كمك مي كند.

 

3- تعريف كنيد:(1/5)

الف- پرده جنب:

ب- سورفاكتانت:

ج- هواي ذخيره دمي:

 

 

4-كار اندامك هاي زير را در سلول بنويسيد:(5/)

الف:ميتوكندري:                  ب- واكوئل ضرباندار:

 

5- نقش هر يك از قسمت هاي زير در مفصل را بنويسيد:(5/)

الف- مايع مفصلي:

ب- كپسول رشته اي:

 

6- نوع هر يك از حركات گياهي زير را مشخص كنيد:(1)

الف- باز شدن ميوه در اثر تغيير ميزان رطوبت:

ب- رشد راس ساقه به سمت نور:

ج- بسته شدن برگ هاي گياه گوشتخوار ديونه در اثر تماس حشره:

د- بسته شدن برگ هاي گل ابريشم:

 

  7-انواع بازجذب در نفرون را بنويسيد و براي هر كدام مثال بزنيد.(1)

 

 

8- كار ليزوزيم بزاق چيست؟(1)

 

 

9-نقش مكش قفسه سينه در حركت دادن خون در سياهرگ ها را توضيح دهيد.(1)

 

10- فشار ريشه اي را توضيح دهيد.(1)

 

11- در مورد ماكروفاژها به سئوالات زير پاسخ دهيد:(1)

الف- چگونه به وجود مي آيند؟

ب- كار آن ها چيست؟

 

 

12- موج QRSدر منحني الكتروكارديوگرام :(1)

الف – در چه زماني از فعاليت قلب ثبت مي شود؟

ب- كوتاه بودن آن نشانه چه بيماري است؟

 

13- براي هر يك از موارد زير يك دليل بياوريد:(1)

الف- ميوكارد بطن چپ ضخيم تر از بطن راست است.

 

ب- حركت خون هيچ وقت در سرخرگ ها متوقف نمي شود.

 

 

14- يك شباهت و يك تفاوت براي ماهيچه هاي مخطط و قلب بنويسيد.(1)

 

  15- دو تفاوت براي روزنه هاي آبي  و هوايي بنويسيد.(1)

 

 

16- اوريك اسيد و آمونياك را مقايسه كنيد(دو تفاوت بنويسيد).(1)

 

17- در چهار لوله آزمايش ليپيد ريخته‌ايم و سپس موادي كه در لوله هاي زير نوشته شده به آنها اضافه كرديم:(1)

 

الف- گوارش كامل ليپيد در كدام لوله انجام مي‌شود؟چرا ؟

  ب- در كدام لوله ها گوارش اصلا صورت نمي گيرد؟

 

 

18- اگر يك گلبول قرمز و يك سلول گياهي كامل را در هر يك از محلول هاي زير بيندازيم چه اتفاقي براي اين سلول ها  مي افتد:(1)

الف- آب خالص:

ب- محلول غليظ تر از سيتوپلاسم اين سلول ها:


19- در شكل ساركومر:(1/5)

الف – قسمت هاي خواسته شده را مشخص  كنيد:

 نوار روشن، صفحه هنسن،خط Z ،رشته هاي ضخيم  

ب- پس از انقباض ساركومر اندازه نوار تيره و روشن چه تغييري مي كند؟

 

20- در شكل هاي زير قسمت هاي خواسته شده  را نامگذاري كنيد:(1)

                    

B                           -Aشكل قلب:
شكل نفرون:  C-                              D-

 

 

برچسب‌ها: نمونه امتحان های خرداد ماه زیست و آزمایشگاه1, سال دوم

تاريخ : یکشنبه چهارم خرداد 1393 | 9:8 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
امتحان نهایی خرداد ماه 93 زیست و آزمایشگاه 2
برای دانلود این امتحان و جوابش فقط روی قسمت زیر کلیک کنید:

امتحان نهایی زیست و آزمایشگاه 2 خرداد



برچسب ها :معلم به چه روشی درس بده مطالب در ذهن دانش آموز بیشتر می مونه؟ , معلم به چه روشی درس بده مطالب در ذهن دانش آموز بیشتر می مونه؟
محصولات پر فروش

دسته بندی محصولات

بخش همکاران
دسته بندی صفحات
دسته بندی اخبار
بلوک کد اختصاصی