کرم خاکی غول پیکر(Gaint eartworm)

آخرین اخبار فروشگاه

کرم خاکی غول پیکر(Gaint eartworm)

دسته صفحه: فروش فایل
بازدید : 28

کرم خاکی غول پیکر(Gaint eartworm)


کرم خاکی غول پیکر(Gaint eartworm)
شاید در نظر اول از دید بیشتر آدم ها کرم های خاکی موجوداتی چندش آور و حال به هم زن و بی فایده به نظر برسد اما این قضاوت عجولانه و بسیار اشتباه است ما همگی مدیون این موجودات بی آزار و مفید هستیم. کرم های خاکی در خاک حرکت می کنند و خاک را سوراخ می کنند و امکان رسیدن هوا و آب را به خاک را فراهم می آورد ضمنا مدفوع کرم خاکی یک کود بسیار عالی برای خاک است. این ویژگی های کرم خاکی امکان حاصلخیزی خاک را فراهم می آورند.در نتیجه گیاهان بهتر رشد کرده و محصولات بیشتری می دهند.
امروزه با استفاده از این موجودات زباله های حیوانی یا غذایی را تبدیل به یک نوع کود کم ضرر و بسیار عالی به نام ورمی کمپوست می کنند.از عصاره بدن کرم خاکی پودری به نام G90 با کاربردهای داروئی و بهداشتی تهیه می کنند حتی با استفاده از کرم خاکی شویندهای سازگار با طبیعت درست می کنند. جالب است بدانید کرم های خاکی 15000 گونه دارند که اندازه های بسیار متفاوتی دارند از اندازه یک میلیمتر تا اندازه بسیار بزرگ یک متر در کرم های غول آسای استرالیا (Gaint eartworm) که حتی تا سه متر هم می تواند افزایش یابد. در زیر عکس این کرم غول پیکر را ملاحظه می کنید:

 
برای مشاهده عکس های بیشتر از کرم خاکی غول پیکر روی ادامه مطلب کلیک کنید:

 


ادامه مطلب
تاريخ : جمعه بیست و هشتم تیر 1392 | 10:42 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
تحلیل سئوالات کنکور 91و 92
همانطور که در جدول زیر ملاحظه می فرمایید سهم سئوالات پیش دانشگاهی(سال چهارم) در سال 92 افزایش یافته است. نکته دیگر از بعضی فصل های کتاب پیش دانشگاهی مثل فصل چهار(تغییر و تحول گونه ها) که قبلا سئوال نیامده بود سال 92 سئوال طرح شده و نکته بعدی از فصل های مربوط به نیمسال دوم کتاب پیش دانشگاهی به تنهایی 15 سئوال آمده است. البته این روندی است که در سال های قبل نیز وجود داشته و نشان دهنده اهمیت این قسمت از کتاب برای کنکور است. این موضوع نشان می دهد دانش آموزان سال چهارم باید زمان مناسبی برای مطالعه و تست زنی این فصل ها اختصاص دهند.

 

کتاب
    

فصل
    

تعداد سوال
    

درصد فراواني

آزمون 1391
    

آزمون 1392
    

آزمون

1391
    

آزمون 1392

 

 

زيست شناسي و آزمايشگاه 1
    

اول
    

0
    

0
    

 

 

 

 

24%
    

 

 

 

 

18%

دوم
    

1
    

1

سوم
    

1
    

1

چهارم
    

2
    

3

پنجم
    

2
    

0

ششم
    

3
    

2

هفتم
    

2
    

0

هشتم
    

1
    

2

 

 

زيست شناسي و آزمايشگاه 2
    

اول
    

0
    

1
    

 

 

 

 

 

36%
    

 

 

 

 

 

28%

دوم
    

1
    

2

سوم
    

2
    

1

چهارم
    

2
    

1

پنجم
    

0
    

0

ششم
    

1
    

1

هفتم
    

1
    

0

هشتم
    

4
    

4

نهم
    

2
    

1

دهم
    

3
    

1

يازدهم
    

2
    

2

 

 

زيست شناسي پيش دانشگاهي
    

اول
    

2
    

2
    

 

 

 

 

 

32%
    

 

 

 

 

 

42%

دوم
    

1
    

0

سوم
    

0
    

1

چهارم
    

0
    

1

پنجم
    

1
    

2

ششم
    

1
    

1

هفتم
    

2
    

2

هشتم
    

2
    

4

نهم
    

3
    

4

دهم
    

3
    

3

يازدهم
    

1
    

1

ترکيبي
    

 
    

4
    

6
    

8%
    

12%

 

 


تاريخ : دوشنبه سوم تیر 1392 | 11:0 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
استفاده از معنای کلمات سازنده اصطلاحات زیست شناسی برای یادگیری بهتر

یکی از مشکلات برای مطالعه و یادگیری زیست شناسی اصطلاحات سنگین و ظاهرا سخت آن است. یکی از کار های که به ما در حفظ این کلمات کمک می کند یادگیری معنی کلمات سازنده آن ها می باشد. این معنی کلمات ممکن است به طور کامل با تعریف زیستی از آن اصطلاح هم خوانی نداشته باشد اما در یادگیری و حفظ مطلب به ما کمک می کند. مثلا اسید نوکلئیک در زیست شناسی به دسته ای از مواد آلی گفته می شود که DNA یکی از آن ها است. کلمه اسید نوکلئیک یک کلمه سخت برای بسیاری از دانش آموزان می باشد. اما اگر به معنای کلمات تشکیل دهنده آن دقت کنیم هم جالب است و هم یادگیری آن را آسان می کند.اسید نوکلئیک از دو بخش تشکیل شده  کلمه اسید که معنای آن مشخص است و به این علت در اینجا به کار رفته که این مواد از خود خاصیت اسیدی نشان می دهند و اما کلمه نوکلئیک از کلمه لاتینی نوکلئوس به معنای هسته گرفته شده است چون DNA اولین بار در هسته سلول پیدا شد پس معنای اسید های نوکلئیک می شود اسید های هسته ای چون خاصیت اسیدی دارند و در هسته سلول پیدا شدند.به این ترتیب سختی و ابهت این کلمه کم شده و یادگیری آن آسان شده و معنای اصطلاحات مرتبط با آن را نیز بهتر می فهمیم مثلا معنای نوکئوتید که واحد سازنده اسیدهای نوکلئیک است هم از همین نوکلئوس گرفته شده است. مثال های دیگری در زیر می آوریم:

 فتوسنتز : که از دو کلمه فتو به معنای نور و سنتز به معنای ساختن به دست می آید پس معنای این کلمات ساختن به کمک نور است. کلمه فتو وسنتز در کلمات دیگری هم به کار می روند.

 هیدرولیز: مرکب از هیدر به معنای آب و لیز به معنای تجزیه است.یعنی تجزیه با کمک آب.

هیدرات کربن:   کربن یک عنصر است و هیدراته به معنای آبکی یا آبدار است پس معنای این کلمه می شود کربن آبدار.

با کلیک به روی ادامه مطلب تعداد دیگری از این معنای لغات و اصطلاحات را خواهید یافت.

 

 


ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه دوم تیر 1392 | 10:23 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
سئوالات فصل 7- تنظیم محیط داخلی و دفع مواد زاید
  1- محیط داخلی را تعریف کنید؟

سلولهاي بدن جانوران پرسلولي، در ميان مايع بين سلولي قرار دارن که به کل این مایع محیط داخلی می گویند.

2- هومئوستازی را تعریف کنید؟

به مجموعه اعمالی که در بدن جانداران پرسلولی ، برای حفظ محیط پایداری داخلی بدن انجام می شود هومئوستازی می گویند.

3- منبع اصلی مواد زاید نیتروژن دار چیست؟ سوختن آمینو اسیدها  است.

4- انواع مواد زاید نیتروژن داردربدن جانوران  کدام اند؟ آمونیاک، اوره، اوریک اسید

5- چه جانورانی آمونیاک دفع می کنند؟ بیشتر جانوران آبزی مثل کرم پهن پلاناریا، ماهی ها

6- محل دفع آمونیاک  از کدام قسمت بدن هریک از جانوران زیر است:

الف- پلاناریا: همه سلول های سطح بدن                                  ب- ماهی ها: آبشش ها

7- آمونیاک(1)، اوره(2)، اوریک اسید(3)  را از جهت های مشخص شده مرتب کنید:

الف- سمی بودن:1-2-3

ب- پیچیدگی ساختار شیمیایی:3-2-1

ج- مقدار آب لازم برای دفع شدن:1-2-3

د- میزان انرژی لازم برای تولید:3-2-1

8- جانوران خشکی زی کدام ترکیبات زاید نیتروژن دار را دفع می کنند؟ اوره و اسید اوریک

9- کدام جانوران اوره دفع می کنند؟ پستانداران، دوزیستان، کوسه ها

10-مثال از جانوری بزنید که آمونیاک یا  اوره دفع می کند.بعضی  وزغ ها متناسب با محل زندگی در آب آمونیاک و در خشکی اوره دفع می کنند.

11- کدام جانوران اوریک اسید دفع می کنند؟ پرندگان وحشرات و بسیاری از خزندگان و مارهای خشکی زی

12- نوع ماده دفعی در هریک از جانوران زیر را مشخص کنید:

الف- ماهی ها:آمونیاک          ب- فیل: اوره         ج- جانوران خشکی زی:  اوره و اسید اوریک                    د- جانوران آبزی:آمونیاک                        و- پستانداران: اوره                                          ر- دوزیستان:  اوره                             ز- خزندگان خشکی زی:   اوریک اسید                             ی- کوسه: اوره             

13- چه موادی بوسیله کلیه ها دفع می شود؟ اوره، اوریک اسید، کراتینین و مواد خارجی مثل داروها و حشره کش ها

14- دستگاه دفع ادرار در انسان دارای چه بخش هایی است؟ دو کلیه، دو مجرا به نام میز نای و مثانه.

15-  نفرون چیست؟ لوله های سازنده ادرار هستند که در هر کلیه یک میلیون عدد از آن ها وجود دارد.

16- در برش طولی کلیه چه قسمت های دیده می شود؟بخش قشری، بخش مرکزی و لگنچه.

17- شکل نفرون را بکشید و بخش های سازنده نفرون را نام ببرید؟

 

 

کپسول بومن، لوله خمیده(پیچیده) نزدیک،لوله هنله، لوله خمیده (پیچیده) دور.

 

18- علت دانه دار بودن بخش قشری کلیه و مخطط بودن بخش مرکزی کلیه چیست؟

بخش قشری به علت وجود کپسول بومن و گلومرول دانه دانه به نظر می رسد و بخش مرکزی به علت وجود لوله های جمع کننده ادرار مخطط به نظر می رسد.

19- رگ های یک نفرون را توضیح دهید؟ سرخرگ آوران به داخل کپسول بومن وارد شده وشبکه مویرگی اول را می سازد  سپس سرخرگ وابران از این کپسول خارج شده و بر روی بقیه قسمت های نفرون شبکه مویرگی دوم را می سازد در نهایت شبکه دوم مویرگی یک سیاهرگ می سازند که خون را از اطرف نفرون می برد.

20- کدام قسمت های نفرون در بخش قشری و کدام قسمت ها در بخش مرکزی قرار دارد؟

کپسول بومن، لوله پیچیده دور و نزدیک در بخش قشری و لوله هنله در بخش مرکزی واقع شده اند.

21- سه پدیده بوجود آورنده ادرار را نام بیاورید.   تراوش، بازجذب و ترشح.

22- پدیده تراوش را توضیح دهید. در اثر فشار خون در شبکه مویرگی اول(گلومرول) مواد به درون کپسول بومن فرستاده می شود.

23- چه چیز های تراوش نمی شوند؟چرا؟ گلبول های قرمز و مولکول های درشت مثل پروتئین ها چون از دیواره کپسول بومن رد نمی شوند(دیواره کپسول بومن نسبت به این مواد نفوذناپذیر است).

23- پدیده بازجذب را توضیح دهید.

99% موادی که وارد کپسول بومن می شوند دوباره به شبکه مویرگی دوم باز می گردند که به این پدیده بازجذب می گویند.

24- انواع بازجذب را بنویسید و برای هر کدام مثال بزنید.

1- بازجذب فعال که با مصرف انرژی بعضی مواد بازجذب می شود مثال: گلوکز و سدیم

2- بازجذب غیر فعال: در این نوع بازجذب در اثر اختلاف غلظت مواد بدون مصرف انرژی(به روش انتشار ساده) بازجذب می شوند مثال: غلظت زیاد اوره در لوله های جمع کننده ادرار باعث انتشار آن به مایع میان بافتی می شود.

25- پدیده ترشح را توضیح دهید.

در طول لوله ادراری(نفرون) بعضی مواد از خون گرفته می شود که به این پدیده ترشح می گویند. ترشح کاملا فعال است.  مثال ترشح یون های پتاسیم و هیدروژن و بعضی داروها مثل پنی سیلین

26-  PHاسیدی و بازی خون چگونه توسط کلیه ها تنظیم می شود؟

در هنگام اسیدی شدن خون یون هیدروژن را دفع می کند و در هنگامی بازی شدن یون بیکربنات را دفع می کند.

27- چگونگی تخلیه ادرار داخل مثانه  را توضیح دهید؟

28- چرا در نوزادان تخلیه ادرار غیر ارادی است؟ چون هنوز ارتباط بین مغز و نخاع کامل نشده است.

29- مواد دفعی گیاهان کدام اند؟ اکسیژن، دی اکسید کربن، آب، رزین، صمغ، تانن.

30-  راه های دفع مواد در گیاهان را بنویسید؟ دی اکسید کربن، آب و در فتوسنتز و اکسیژن در تنفس سلولی مصرف شده و اضافی آن ها از طریق روزنه ها خارج می شود. بخشی مواد از طریق ریزش برگ دفع می شوند. رزین، صمغ، تانن در مغز ساقه انبار می شود. بخشی مواد دفعی در واکوئل های گیاهان علفی ذخیره می شود.

31- نقش مواد دفعی در دفاع از گیاهان را توضیح دهید؟ از خورده شدن گیاه توسط جانوران جلوگیری می کند و در مقابل عوامل بیماریزا از گیاه حفاظت می کند.



تاريخ : سه شنبه بیستم فروردین 1392 | 19:35 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
اهمیت امتحان های خرداد ماه
  نمره امتحان خرداد دارای ضریب شش می باشد به تنهایی دارای ارزش بیشتری از سه نمره دیگر (یعنی مستمر اول و دوم و نمره پایانی اول) می باشد. اگر نمره کل سال را بیست فرض کنیم 12 نمره آن مربوط به امتحان خرداد است و سه نمره دیگر روی هم 8 نمره دارند. با توجه به آنچه گفته شد اهمیت امتحان خرداد ماه در سرنوشت کل سال تحصیلی مشخص شد  دانش آموزان باید در فرصت کوتاه باقی مانده تلاش مستمر و با برنامه ریزی دقیق را برای هرچه بهتر برگزار کردن این امتحان ها داشته باشند.



تاريخ : یکشنبه هجدهم فروردین 1392 | 13:11 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
سئوالات مروری زیست و آزمایشگاه 1

سئوالات مروری زیست و آزمایشگاه 1

جواب سئوالات زیر را به همراه نام و نام خانوادگی در قسمت نظر بدهید وارد کنید و حتما ثبت کنید:

1- در طول دوران عمر( از جنینی به بعد) در کدام قسمت بدن اریتروسیت ساخته نمی شود:

الف- طحال               ب-  لوزالمعده              ج-  کبد           د- گره های لنفی

2- اریتروپویتین از سلول های کدام قسمت ترشح می شود و بر سلول های کدام قسمت بدن اثر می گذارد:

الف- کلیه- مغز استخوان      ب- کلیه و کبد- مغز استخوان                                                                         ج- مغز استخوان- کبد         د- مغز استخوان -  مغز استخوان

3- منشاء بیلی روبین چیست؟      

الف- تجزیه هموگلوبین بوسیله ماکروفاژها        ب-  تجزیه میوگلوبین بوسیله  ماکروفاژها                         ج- تجزیه بیلی وردین بوسیله ماکروفاژها               د- تجزیه هموگلوبین بوسیله لوکوسیت ها

4- کدام آنزیم در غشاء اریتروسیت ها نقش مهمی در تولید یون بیکربنات دارد:              

الف- کاتالاز              ب-  پروتئاز                ج- انیدراز کربنیک           د- لیپاز

5- گلبول های قرمز پیر و فرسوده در کدام اندام بدن از بین می روند:

الف-  کبد وکلیه               ب- کبد و طحال               ج-  کلیه و طحال           د- کبد و پانکراس

6- در کدامیک از جانداران  زیر همولنف وجود دارد:

الف-  انسان                ب-  ماهی               ج- ملخ            د- کرم خاکی

7- بیشترین میزان خون در کدام رگ ها قرار دارد:

الف-   آئورت          ب- مویرگ های بدن         ج-  سرخرگ های بدن       د- سیاهرگ های بدن

8- در بازگشت خون به قلب از طریق سیاهرگ ها کدام بخش فعالیت ماهیچه ای ندارد:

الف-  قلب              ب- دیافراگم               ج- دریچه های لانه کبوتری           د-  پا

9- کدام مویرگ های بدن نفوذپذیری کمتری دارند:

الف- کبد                ب- کلیه                ج-  مغز           د- طحال

10- مویرگ های کدام قسمت بدن در اثر کمبود اکسیژن تنگ می شوند:

الف-   قلب             ب-  کبد             ج- معده             د- دیواره کیسه های هوایی

11- صدای دوم قلب .................منحنی الکتروکاریوگرام به گوش می رسد.

الف-  بعد از موج p        ب-  بعد از موج T           ج-  بعد از موج QRS           د-قبل از موج QRS       

12- در هنگام سیستول بطن ها وضعیت دریچه های دهلیزی- بطنی  و سینی به ترتیب:   

الف-  باز- بسته               ب-   بسته- باز              ج- باز- باز           د- بسته – بسته

13-  اگر دوره کار قلب 8/  ثانیه و حجم ضربه ای 65 میلی لیتر باشد، برون ده قلب چقدر است؟

الف-  75 میلی لیتر         ب-   4875 میلی لیتر             ج- 65  میلی لیتر            د- 5000 میلی لیتر

14- زمان استراحت دهلیز چقدر است؟

الف-  8/ ثانیه               ب-  1/  ثانیه               ج-  7/ ثانیه            د- 4/ ثانیه

15- جنس بافت گره پیشاهنگ چیست؟

الف-  عصبی               ب-  پیوندی               ج-  ماهیچه ای           د- پوششی

16- گره دهلیزی- بطنی در کدام لایه دیواره قلب قرار می گیرد:

الف- آبشامه                ب- میوکارد                ج-  آندوکارد          د- پریکارد

17-کدام بی مهره دارای گردش خون بسته است؟

الف-  خرچنگ دراز                ب- ملخ                ج-  کرم خاکی            د- عنکبوت

18- مهمترین روش انتقال دی اکسید کربن در خون کدام است؟

الف- محلول در پلاسما  ب-   متصل به هموگلوبین    ج- انتقال بوسیله گلبول قرمز      د- یون بی کربنات

19- بیشترن تمایل برای اتصال با هموگلوبین را کدام گاز دارد:

الف-  اکسیژن              ب-  نیتروژن              ج- کربن دی اکسید            د- مونواکسید کربن

20- به مجموعه هوایی که یک فرد پس از یک دم عمیق طی یک بازدم عمیق بیرون می دهد ......................................می گویند.

الف- هوای ذخیره دمی    ب- ظرفیت شش ها           ج- هوای ذخیره بازدمی            د- هوای مکمل

21-  کمبود کدام ماده باعث سندرم زجر تنفسی در نوزادان می شود:

الف- سورفاکتانت               ب-  مایع جنب              ج- ترشحات شش             د- آب

22- ماهیچه های دم و بازدمی  شامل:

الف-  دیافراگم                                                                  ب-   ماهیچه های بین دنده ای   

    ج-  دیافراگم و ماهیچه های بین دنده ای                         د- ماهیچه دیواره نایژه ها

23- در خون کدامیک اکسیژن وجود ندارد:

الف-  ماهی                ب-  ملخ               ج-  انسان            د- کرم خاکی

24- جذب آب در معده گوزن در کدام قسمت معده است:

الف- سیرابی                ب-   شیردان             ج-  نگاری           د- هزارلا

25- دستگاه  گوارش کدام پستاندار گیاهخوار کارایی کمتری دارد:

الف-  گاو              ب-  فیل              ج- گوسفند            د- گوزن

26- کدام ویتامین محلول در چربی نیست :

الف-  A              ب-  D               ج-   C         د-K

27-در کدام حالت چربی ها بهتر گوارش می شوند:

الف- چربی + لیپاز        ب-  چربی + لیپاز+ صفرا        ج-  چربی + صفرا               د- چربی + پروتئاز

28- جذب آمینواسیدها در روده باریک به چه روشی است؟

الف- انتقال فعال               ب- انتشارتسهیل شده               ج-  انتشار           د- انتقال فعال همراه با سدیم

29- مهمترین آنزیم های گوارشی از کجا ترشح می شوند:              

الف- روده باریک               ب- روده بزرگ                 ج-  معده            د- پانکراس

30- آنزیم ضد عفونی کننده دهان چه نام دارد:

الف-  پتیالین               ب-  لیزوزیم               ج-  موکوز          د-پپسین

31- کدام جاندار هم گوارش درون و هم برون سلولی دارد:

الف- وال                ب-  آمیب              ج-  هیدر          د- کرم خاکی

32- نوع بافت مغز ساقه چیست؟

الف-  پارانشیم                ب- کلرانشیم                 ج-  چوب           د- آبکش

33- کدام نوع بافت گیاهی زنده است:

الف- اسکلرانشیم                 ب- چوب                 ج-  کلانشیم           د- فیبر

34- کدام نوع سلول ماهیچه ای غیر ارادی است:

الف-  صاف و مخطط         ب-  مخطط            ج- قلبی  و مخطط     د- صاف و قلبی

35- بافت پوششی داخل مویرگ ها از چه نوعی است؟

الف- سنگفرشی تک لایه    ب- مکعبی تک لایه      ج-  استوانه ای تک لایه     د- استوانه ای چند لایه

 

36- کدام یک فعال نیست:

الف-  اگزوسیتوز                ب- اسمز               ج- اندوسیتوز           د- انتقال فعال

37- لیزوزوم توسط کدام دستگاه ها ساخته می شود:

الف-  شبکه آندوپلاسمی صاف + هسته              ب-  شبکه آندوپلاسمی زبر + هسته                                   ج-  شبکه آندوپلاسمی زبر + دستگاه گلژی        د- شبکه آندوپلاسمی صاف و زبر

38- کدام سلول گیاهی سانتریول دارد:             

الف-  برگ خزه               ب- ساقه گندم               ج- سلول های پیاز           د- برگ کاج

39- برای جدا سازی سه اسید چرب مولکول تری گلیسرید و تجزیه کامل یک تتراپپتید، به ترتیب  چند مولکول آب نیاز است:

الف-  3و3              ب- 4و3                ج- 4و4           د- 3و4

40- واحد سازنده کدامیک با بقیه متفاوت است:

الف- آنزیم                ب-  سلولاز               ج-  گلیکوژن          د- آلبومین


تاريخ : سه شنبه بیست و نهم اسفند 1391 | 15:13 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
سئوالات مروری علوم زیستی کلاس اول

سئوالات مروری علوم زیستی کلاس اول

جواب سئوالات زیر را به همراه نام و نام خانوادگی ، اسم کلاس و نام مدرسه  در قسمت نظر بدهید وارد کنید و حتما ثبت کنید:

1- خون  فردی با ضد ماده B رسوب می کند. گروه او کدام است:

الف- B                ب- می تواند Bو یاAB باشد.                     ج-   A                              د- O

2- کدام مورد شباهت اسپرم و تخمک انسان است:

الف- اندازه سیتوپلاسم    ب-  توانایی حرکت      ج-   تعداد کروموزوم                       د- شکل

3- سلول 20 کروموزومی تقسیم میتوز انجام می دهد یک بارتقسیم چند سلول دختری ایجاد  می کند و هر کدام چند کروموزوم دارند:

الف- 2و10                             ب- 4و20                            ج-  2و20                           د-4و10

4- اگر سلول دختری حاصل از میوز 15 کروموزوم داشته باشد، سلول مادری این سلول چند کروموزوم داشته است:

الف-  15                             ب-  30                               ج-  4                                 د- 2

5- واحد سازنده DNA چه نام دارد:

الف- نوکلئوتید               ب- اسیدآمینه                      ج- گلیسرول                       د- گلوکز

6- واحد سازنده کدامیک با بقیه تفاوت دارد:

الف-  RNA                       ب-DNA                          ج-  آنزیم                     د- اسید نوکلئیک

7- عوامل بروز صفات را چه می نامند:

الف- آنزیم                        ب- پروتئین                        ج-  ژن                         د- هورمون

8- اساسی ترین عامل در تعیین قد انسان کدام است:

الف- هورمون رشد              ب- غده هیپوفیز                 ج-  DNA                   د- تغذیه

9- یک قطعه DNA 500 نوکلئوتید نام دارد 50 عدد آن A دار است تعداد نوکلئوتید های C دار چند عدد است:

الف- 200                           ب-   100                          ج-     50                     د- 400

10- چرا جسدی که در داخل تورب قرار می گیرد  پوسیده نمی شود:

الف-  چون رطوبت به آن نمی رسد.                      ب-   چون تورب اسیدی است.                                                ج-  چون تورب  در مناطق سرد است.                   د- چون تورب سفت است.

11- کدام باکتری برای کشاورزی مضر است:

الف-  شوره گذار              ب-  شوره زدا                    ج-   تثبیت نیتروژن             د-تجزیه کننده

12- چند درصد انرژی نور خورشید که به برگ می خورد جذب نمی شود و حداکثر بازده تبدیل انرژی در برگ چقدر است؟

الف-  95% و 5%                 ب- 95% و 9%                    ج-  91% و 5%                     د- 91% و 9%

13- کدام گزینه در مورد سازگاری ها در حلزون درست نیست:

الف-  شاخک ها جانور را از محیط آگاه می کند.ب-  دهان دارای لب های اره مانند برای بریدن برگ است.                    ج- ماهیچه وسیله مناسبی برای حرکت در سطوح شیب دار نیست.  د- صدف از خورده شدن حلزون جلوگیری می کند.

14- کدامیک باعث مرگ باکتری ها نمی شود:

الف- سرمای زیاد                ب-  گرمای زیاد                     ج-  خشکی                   د- مواد اسیدی

15- واحد سازنده کدامیک بابقیه متفاوت است؟

الف- نشاسته                     ب-   گلیکوژن                          ج-  آنزیم                         د- سلولز

16- در ساختمان کدام ماده نیتروژن و گاهی گوگرد به کار می رود؟

الف-  نشاسته                 ب- تری گلیسرید ها                  ج-  هموگلوبین                  د- گلوکز

17- کدام جاندار تولید کننده است:

الف- قارچ                   ب- زنبور عسل                          ج- مرغ تخم گذار            د- درخت کاج

18- فتوسنتز در کدام اندامک گیاهی انجام می شود:

الف-  برگ               ب- کلروپلاست                        ج- ساقه                         د- میانبرگ

19- گیاهان چه شکلی از نیتروژن را استفاده می کنند:

الف-  نیترات                  ب- نیتریت                     ج- آمونیاک                    د- نیتروژن هوا

20- کدام قسمت برگ بیشترین میزان فتوسنتز را انجام می دهد:

الف- سلول های نگهبان روزنه                  ب-  رگبرگ                ج-   میانبرگ           د- ساقه

21- قند شیر چه نام دارد:

الف- گلوکز                            ب-  فروکتوز                       ج- ساکارز                         د- لاکتوز

22- فیبر کدامیک باعث کاهش مقدار کلسترول شده نمی شود:

الف-  سیب                             ب- موز                        ج-  سبزیجات            د- دانه های حبوبات

23- میزان اسید های آمینه اساسی کدامیک بیشتر است:

الف-  تخم مرغ                    ب-  لوبیا                          ج-   برنج                           د- گندم

24- کدام بیماری در اثر کمبود آهن بوجود می آید:

الف-  آنمی                   ب- کرتینیسم                      ج-   بری بری                        د- گواتر

 

25- کدام ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد:

الف-  1 B                         ب-  اسید فولیک                          ج-   ویتامین C               د- 12 B

26- کمبود کدام دو ماده باعث راشیتسم می شود:

الف-  ویتامین A   و ویتامین D        ب-  ویتامین A   و کلسیم        ج-  ویتامین D و کلسیم      د- ید و ویتامین D

جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید:

27-  گونه ای که بیشترین اثر را روی محیط دارد را.........................می نامند.                                  28- باکتری های غیر فعال را...........می گویند.                                                                         29- فرضیه ردی این بود که کرم های روی گوشت از .....................................بوجود می آید.

30- حدس هوشمندانه و منطقی که درباره علت پدیده ای زده می شود  را ........................می گویند.

31- بخشی از علوم زیستی که به شناخت قوانین حاکم بر موجودات زنده می پردازد.............می گویند.

32- پروتئین های که سرعت واکنش ها را در سلول بالا می برند را....................................می گویند.

33- مهمترین عامل پوسیدگی ......................................است.

34- تغییرات پشت سرهم که یک آکوسیستم به آکوسیسستم دیگر را تبدیل می کند.......... می گویند.

35- دو رشته مولکول DNA  در وسط مولکول بوسیله ............................به هم متصل می شوند.

36- فردی با شاخص توده بدنی بین25-19 دارای وزن .................................... محسوب می شود.

37- رنگ چشم یک صفت.......................................است.

38- هرم انرژی همان هرم ماده است زیرا ................................................می شود.

صحیح و غلط بودن جملات زیر را مشخص کنید:

39- آفتاب ویتامین D دارد.                  ص                  غ

40- همیشه از تولید کننده به سمت آخرین مصرف کننده جثه جاندار کاهش می یابد.  ص       غ          


تاريخ : سه شنبه بیست و نهم اسفند 1391 | 0:54 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
روش مطالعه زیست شناسی

بعضی دانش آموزان معتقدند درس می خوانند ولی یاد نمی گیرند.اگر فرض کنیم حرف آن ها درست باشد باید گفت روش مطالعه درست مطالب را بلد نیستند. در این جا سعی می کنیم بعضی از روش ها ی مطالعه زیست شناسی را  بررسی کنیم:

۱- در مطالعه هر درسی از جمله زیست شناسی علاقه به آن درس یا مطلب می تواند در یادگیری بسیار موثر باشد. در صورتی که زیست شناسی را از روی اجبار و اکراه خواند شود یادگیری کم خواهد بود به همین دلیل سعی کنید از مطالعه زیست شناسی لذت ببرید. یکی از راه های ایجاد علاقه می تواند تحریک حس کنجکاوی باشد که ذاتا در وجود همه ما انسان ها وجود دارد. اگر خوبخود برای شما سئوال ایجاد نمی شود و احساس علاقه نمی کنید به مطلب یک نگاه کلی بیندازید و تعدادی سئوال از  خودتان بپرسید.

در هنگام گفتگو با خودتان به جای استفاده از کلمات نا امید کننده از کلمات مثبت و روحیه بخش استفاده کنید. این جور صحبت کردن با خودتان در طولانی مدت به ناخودآگاه ما رفته و عملکرد مغز ما را بهتر خواهد کرد.

۲- در مطالعه خود سعی کنید یک طرح کلی برای مطلب برای خودتان بنویسید مثل معلم که در هنگام تدریس یک خلاصه ای از مطلب روی تابلو می نویسد.

۳- از خودکار وکاغذ استفاده کنید خلاصه بنویسید، شکل بکشید، سئوال طرح کنید و...... با این کار خواندن شما فعال می شود و بهتر یاد می گیرد.

۴- به جای سئوال خواندن، اول متن کتاب را بخوانید تا کل مطلب را بفهمید سپس از سئوالات فقط برای امتحان خودتان استفاده کنید.

۵- فقط مطالب را حفظ نکنید سعی کنید  آن ها را بفهمید. مطلبی که فقط حفظ شده به سرعت از حافظه پاک می شود ضمنا در صورتی که مطلب را نفهمیده باشید با کوچکترین تغییری در سئوال دچار مشکل می شود. برای همین سعی خوب مطلب را بفهمید.در حین خواندن یک سئوال شکل های دیگر آن سئوال را برای خودتان طرح کنید تا با تغییر صورت سئوال دچار گیجی نشوید. جای سئوال و جواب را عوض کنید. در یک سئوال بزرگ، سئوال های کوچک با جواب های کوچک بسازید.شکل های مختلفی مانند جاخای، تستی ، شکل و ...... را برای یک سئوال بسازید.

۶- شکل ها در زیست شناسی بسیار مهم هستند. شکل ها را بارها و بارها بکشید  و مطالب را برای خودتان توضیح دهید تا این کار را درست و راحت انجام دهید.

۷- با توجه به فرار بودن زیست شناسی باید آن را بارها و بارها مطالعه کرد و مطالب قبلی را هرچند یک بار مرور مجدد کرد.

۸- برای اینکه بفهمید مطلبی را فهمیده اید  یا نه آن را برای خودتان یا همکلاسی تان به زبان خودتان بگوید و یا بنویسید.اگر نتواید مطلبی را به زبان خودتان بگویید آن را نفهیده اید از نو آن را مطالعه کنید.

۹- از کتاب های کمک آموزشی، سئوالات امتحان های قبلی، سئوالات اینترنتی و ........ برای مسلط شدن بیشتر خودتان بر مطالب استفاده کنید.

۱۰- برای اینکه مطلبی در حافظه بیشتر بماند از حواس دیگر خود استفاده کنید مثلا تقسیم میتوز را به صورت فیلمی در ذهن خودتان ببینید و یا در اینترنت انیمیشن های آن را پیدا کنید و ببینید.

۱۱- در صورت امکان برای یکی از دوستان مطالب را بازگو کنید و  او هم برای شما بازگو کنید.

۱۲- سئوالاتی که جواب آن را پیدا نمی کنید روی آن ها خوب فکر کنید و سعی کنید جوابی برای آن پیدا کنید. ممکن است جواب شما صحیحباشد اگر هم غلط باشد وقتی جواب صحیح را برای شما بگویند سریع تر یاد  می گیرید.

۱۳- برای مطالعه وقت بگذارید و در  زمان های که تمرکز بیشتری دارید این کار را انجام دهید. سعی کنید در هنگام مطالعه به چیزی جز درس خواندن توجه نداشته باشید. یک روش ساده برای تمرگز یدا کردن این است که سعی کنید  چندین دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید این کار را هر روز تکرار کنید و زمان آن را هر روز زیاد کنید. پس از مدتی سعی چند دقیقه فقط به یک موضوع فکر کنید مثلا فقط پنج دقیقه به ماده وراثتی فکر کنید. سعی کنید در هنگام تمرین به خود فشار نیاورید و راحت باشید.

به طور کلی سعی کنید در مطالعه زیست شناسی فعال باشید از مطالعه روزنامه ای و کلی دوری کنید در زیست شناسی جزئیات مهم هستند فقط به کلیات توجه نکنید. کشتی گیر وقتی کشتی را یاد  می گیرد که کشتی بگیرد تماشای کشتی شما را کشتی گیر نمی کند گوش کردن صرف درس مثل تماشای کردن کشتی است و درس خواندن فعال مثل کشتی گرفتن است. نا امید نشوید تنها تلاش زیاد و پیگر می تواند هر مشکلی را حل کند. از خودتان بخواهید تنها خود شما هستید  که می توانید مشکل تان را حل کنید نه معلم و نه دیگران. بقیه فقط می توانند به شما کمک کنند ولی اصل کار خود شما هستید:

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

                                               وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

 


تاريخ : سه شنبه بیست و ششم دی 1391 | 22:43 | نویسنده : شمس آبادی | آرشیو نظرات
امتحان خرداد ماه علوم زیستی

1-در سئوالات چهار گزینه ای زیر فقط گزینه صحیح را علامت بزنید:

● استفاده از قوانين زيستي براي زندگي بهتر انسان را ...................................مي گويند:

الف- علوم زيستي           ب – پزشكي     ج-علوم زيستي پايه          د- علوم زيستي كاربردي

● كدام مورد شباهت تخمك و اسپرم است :

الف – تعداد كروموزومها    ب- توانايي حركت     ج- اندازه سيتوپلاسم      د- شكل

● واحد سازنده کدامیک با بقیه متفاوت است:
الف - پروتئین سفيده تخم مرغ        ب- سلولز          ج- هموگلوبین         د- آنزیم

● اگر سلول دختری حاصل از میوز40 کروموزوم داشته باشد سلول مادری که این سلول را بوجود آورده چند کروموزوم داشته است؟

الف -40                 ب- 20                     ج- 4                د- 80

2- صحیح وغلط بودن جمله های زیر را مشخص کنید :

●فردی كه داراي ضد ماده B است مي تواند گروه خوني  Bيا  Oداشته باشد.    ص □       غ   □

●کروموزوم های يك سلول معمولي انسان 46 سانترومردارد.                          ص □       غ   □

3- در جا ی خالی کلمات مناسب بنویسید:

الف- باكتري هاي كه با استفاده از نيتروژن پروتئين مي سازند را باكتري هاي...........................مي نامند.

ب- بدن ویروسها از كپسيد و...................................ساخته شده است.

ج- غده هيپوفيز در زير مغز ......................................ترشح مي كند كه باعث افزايش قد مي شود.
 د-ويروس سرما خوردگي به سلول هاي ...............................................آسيب مي زند.

4- اصطلاحات زیر را تعریف کنید:

الف – گونه :

ب- اکوسیستم:

ج- منبع طبيعي:    

5- برای هر یک از موارد زیر یک دلیل علمی بنویسید:

الف – جسد ماموت ها پس از هزاران سال سالم مانده است.

ب- جسد مار درون الكل پوسيده نمي شود.

ج- افزایش دی اکسید کربن هوا باعث گرم شدن کره زمین می شود.

د- برای تهیه کود گیاهی بین لایه های کود برگ  گاهی خاک می ریزند     

7-روش پاستوريزه كردن شير را توضيح دهيد و برتري آن نسبت به روش دماي بالا بنويسيد.

8- ساختمان مولکول DNA را توضیح دهید(به طور کامل)

9- اختصاصی بودن عمل پادتن ها را توضیح دهید.مثال بزنید

10- تقسيم بندي باكتريها از نظر روش تغذيه را توضيح دهيد.

11- دو مورد از تفاوتهای چربی های گیاهی را با جانوری بنویسید.

12- آزمایشی طراحی کنید که نشان دهد استفاده زیاد از ویتامین D چه مشکلی ایجاد می کند.

13- در یک منطقه m2 k3000مربعی 6000 خرگوش وجود دارد تراکم خرگوشها را در این منطقه حساب کنید.

14- در شکل باکتری قسمتهای خواسته شده را نامگذاری کنید:

الف-

ب-



برچسب ها :کرم خاکی غول پیکر(Gaint eartworm) , کرم خاکی غول پیکر(Gaint eartworm)
محصولات پر فروش

دسته بندی محصولات

بخش همکاران
دسته بندی صفحات
دسته بندی اخبار
بلوک کد اختصاصی