رویان:گشودن قفل ناباروری با کشف پروتئین ‌کلیدی لقاح

بازدید : 856

گشودن قفل ناباروری با کشف پروتئین ‌کلیدی لقاح

گشودن قفل ناباروری با کشف پروتئین ‌کلیدی لقاح

‌‌

دانشمند‌ان در انگلیس راز حیات اسرارآمیز اسپرم را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، این دانشمند‌ان به وجود یک مکانیسم قفل و کلید بین اسپرم و سلول‌های تخمک پی برده‌اند که توجیه می‌کند، چرا برخی از اسپرم‌ها ناقص می‌شوند و درست عمل نمی‌کنند. پژوهشگران می‌گویند: این یافته‌ نشان می‌دهد که چرا برخی از زوج‌ها پس از سال‌ها درمان و معالجه باز هم نمی‌توانند صاحب فرزند شوند.

این تحقیق که در دانشگاه‌های «برادفورد» و لیدز انجام شده، اساسا درک محققان را از اهمیت تاثیر اسپرم در رشد نطفه تغییر می‌دهد. روزنامه‌ «ایندیپندنت» در گزارشی در این باره اعلام کرد: این کشف که سلول تخمک انسانی می‌تواند رمز ژنتیک پدر را بخواند و نواقص را معاینه و بررسی کند، میلیون‌ها زوج نازا را از انجام درمان‌های گران قیمت و گزاف در عین حال بی‌حاصل IVF خلاص می‌کند.

بر اساس این تحقیق، مولکولی که در قلب مکانیسم قفل و کلید قرار دارد پروتئینی به نام CTCF است. CTCF در طول رشد اسپرم تنظیم می‌شود و باز کردن قفل یا ماده‌ی اصلی در سلول تخمک توسط CTCF تشخیص داده می‌شود.

محققان می‌گویند : این راز در واقع کلیدهای ژنتیکی در اسپرم هستند که با قفل‌های والدین تناسب ندارند و در واقع نمی‌توانند رمزهای ژنتیکی را در سلول تخمک بخوانند و به همین خاطر برخی از اسپرم‌ها ناتوان می‌شوند و قادر به بارورسازی سلول تخمک نخواهند بود.

برچسب ها :رویان:گشودن قفل ناباروری با کشف پروتئین ‌کلیدی لقاح , گشودن قفل ناباروری با کشف پروتئین ‌کلیدی لقاح