آشنایی وچارت رشته گفتاردرمانی
دسته صفحه: معرفی رشته هاوچارت رشته هاآشنایی وچارت رشته گفتاردرمانی
اختلال در زبان باعث اختلال در رفتار نيز ميگردد كه از جمله ميتوان به از دست دادن توجه، تمركز حافظه، كاهش قوه ابتكار و قضاوت كلي و از دست دادن توانايي تصميمگيري اشاره نمود.اين رشته از شاخههاي علوم توانبخشي است كه به مطالعه و درمان تمامي جنبههاي نقائص و اختلالات گفتاري و زباني اعم از عضوي و غير عضوي ميپردازد، كارشناسان اين رشته ميتوانند پس از مطالعه و تحليل و تشخيص عللي كه باعث لكنت زبان و يا اختلالات زباني و گفتاري شده است،
به وسيله اين علم اختلالات را مرتفع و امكان توانايي بيشتر در برقراري ارتباط با ديگران را از طريق زبان فراهم ميآورند عواملي نظير سكتههاي مغزي، ناهنجاريهاي ساختماني اندام گويائي، عقب ماندگي ذهني، فلج مغزي گفتار را دچار آسيب ميكنند. طول دوره 4 سال است.
توانمندي در گفتار و داشتن صبر و حوصله از عواملي موفقيت در اين رشته است
فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در مراكز زير مشغول بكار شوند:
- بيمارستانها: بسته به اينكه تخصصي يا عمومي باشند، گفتار درمانگر در فضاي مستقل و با مسؤوليت مستقل زير نظر مديريت بيمارستان فعاليت ميكند. نحوه ارتباط او با ساير اركان بيمارستان به صورت يك همكاري تيمي و در حوزه اختيارات تخصصي وي ميباشد.- مراكز نگهداري: اين مراكز علاوه بر مراكز نگهداري سالمندان و معلولين ، ميتوانند به طور شبانهروزي به درمان افراد مبتلا به اختلافات گفتار و زبان بپردازند.
- درمانگاههاي سرپايي: بر اساس مصوبات وزارتي و در چهارچوب مقررات اجرائي درمانگاه به فعاليت ميپردازند.
- درمان در منزل: ارائه خدمات آموزشي در منزل به افرادي كه به علت معلوليت شديد، امكان مراجعه به مراكز مربوط را ندارند و يا مايل به استفاده از خدمات درماني در منزل هستند.
- كودكستانهاي روزانه: براي بررسي و رفع مشكلات مربوط به گفتار كودكان.
- مدارس ويژه معلولين.
- مدارس تلفيقي: شامل مدارس تلفيقي عادي با يك سيستم آموزشي استثنايي يا تلفيقي دو سيستم استثنايي باهم است.
- مدارس عادي: براي رفع مشكلات گفتار كودكان به صورت پارهوقت يا تماموقت
رديف | نام درس |
---|---|
1 | آناتومي و فيزيولوژي اعصاب در رابطه با گفتار |
2 | آناتومي و فيزيولوژي عمومي |
3 | آناتومي و فيزيولوژي مکانيسم گفتار |
4 | آوا شناسي |
5 | ارتدونسي در رابطه با گفتار درماني |
6 | ارزيابي و تشخيص افتراقي در بيماريشناسي گفتار و زب |
7 | اصطلاحات پزشکي |
8 | اصول توانبخشي |
9 | اصول و فنون مشاوره |
10 | بازي درماني |
11 | بافتشناسي و آسيبشناسي |
12 | بهداشت عمومي |
13 | بيماريشناسي اختلال در تشديد |
14 | بيماريشناسي اختلال در توليد گفتار 1 |
15 | بيماريشناسي اختلال در توليد گفتار 2 |
16 | بيماريشناسي اختلال در خواندن |
17 | بيماريشناسي اختلال در صوت 1 و 2 |
18 | بيماريشناسي اختلال گفتار در فلج مغزي |
19 | بيماريشناسي تاخير در رشد گفتار و زبان |
20 | بيماريشناسي زبانپريشي کودک و بزرگسال 1 |
21 | بيماريشناسي زبانپريشي کودک و بزرگسال 2 |
22 | بيماريهاي اعصاب در ارتباط با گفتار 1 |
23 | بيماريهاي اعصاب در ارتباط با گفتار 2 |
24 | پاياننامه |
25 | رشد رواني حرکتي |
26 | رشد طبيعي گفتار و زبان |
27 | روان شناسي يادگيري |
28 | روانپزشکي عمومي |
29 | روانپزشکي کودک و نوجوان |
30 | روانشناسي زبان |
31 | زبان تخصصي |
32 | زبان شناسي |
33 | ژنتيک پزشکي |
34 | سنجش شنوايي |
35 | عقبماندگي ذهني |
36 | فيزيک صوت |
37 | مباني شنواييشناسي |
38 | مباني گفتار درماني |
39 | مديريت در گفتار درماني |
40 | کارآموزي باليني الف و ب |
41 | کارورزي الف و ب |
42 | کمکهاي اوليه |
دسته بندی محصولات